تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/04/07 - 08:03
کد خبر: 508956

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

اگر رأی ندهیم؟ اگر اشتباه رأی بدهیم؟/ از رئیسی باشید تا حالا مردم

اگر رأی ندهیم؟ اگر اشتباه رأی بدهیم؟/ از رئیسی باشید تا حالا مردم

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم‌ترین آن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۸ تیر بود که در پیشخوان مطبوعات خود عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انتخابات 8 تیر و مشارکت بالای مردم در این برهه حساس از تاریخ کشور، در تکمیل حماسه تشییع شهید رئیسی، نقش مهمی را در توسعه قدرت و اقتدار ایران ایفا خواهد کرد. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر آغاز کرد: ادامه راه درخشان شهید رئیسی با مشارکت حداکثری در انتخابات

با پایان مهلت تبلیغات انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران به علت شهادت آیت‌الله رئیسی یک سال زودتر از موعد مقرر خود، در 8 تیرماه 1403 برگزار خواهد شد.
این انتخابات در موقعیتی خاص و برهه‌ای حساس از تاریخ جمهوری اسلامی ایران و در شرایطی که کشور پس از سال‌های ابتدائی دهه 60 دیگر تجربه فقدان رئیس‌جمهور و انتخابات زودهنگام را نداشت، به مرحله پایانی خود یعنی اخذ رای از ملت ایران در روز 8 تیر می‌رسد.

در این اثنا، در طی ماه‌های سپری شده از سال 1403، کشورمان با طراحی و اجرای عملیات وعده صادق علیه جنایات رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق، قدرت و اقتدار خود را به رخ جهانیان کشیده و در چشم ملت‌های آزاده جهان جایگاه ویژه‌تری را یافته و به موازات دشمنان این ملت نیز مقهور قدرت و عظمت ایران اسلامی شدند. در ماه بعد گرچه شهادت ناگوار شهید رئیسی در سانحه سقوط بالگرد در حین خدمت به ملت‌، داغی عظیم و ابدی را بر سینه ایرانیان که عاشقانه رئیس‌جمهور خدمتگزارشان رو دوست داشتند نهاد ولی تشییع باشکوه شهید رئیسی و دیگر شهدای خدمت این اقتدار و جلوه قدرت ایران را تقویت کرد.

گرچه دشمنان ملت ایران امید کاذبی را به بحران در کشور و خلل در امور داخلی ایران در دوره پس از شهادت شهید جمهور داشتند ولی حادثه ناگوار سقوط بالگرد و شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان خللی علی‌رغم غمی جانکاه، به واسطه استحکام نظام و ساختار کشور، کوچک‌ترین خللی را در چهل روزی که از این حادثه ناگوار می‌گذرد به کشور وارد نساخت.

اکنون در 8 تیرماه ملت ایران با حضور پرشمار و پرشکوه خود که مهم‌ترین تاکید همیشگی و اخیر رهبر معظم انقلاب بود. ضلع سوم مثلث شکوه، عظمت و اقتدار ایران را به نمایش خواهد گذاشت. در همین راستا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای، به کرات اصل اساسی مشارکت ملت ایران را مهم‌ترین هدف انتخابات معرفی کرده و حتی افرادی را که از نظام احساس نارضایتی و دلخوری دارند را هم به شرکت در انتخابات که ضامن اصلی امنیت و پیشرفت کشور است تشویق می‌کنند.

در ادامه وطن امروز نوشت: پیوندتان مبارک!

در روز پایانی تبلیغات انتظار هر چه را داشتیم جز عکس یادگاری «مسعود پزشکیان، حسن روحانی و داماد حسن روحانی»! این عدم توقع برآمده از اعجاب نیست، بلکه محصول کتمان ۲ هفته‌ای اصلاح‌طلبان است. پزشکیان حتی در آخرین مناظره خود نیز نمی‌خواست قبول کند آمده تا «دولت سوم روحانی» را نمایندگی کند اما به ناگاه گفت «دولت روحانی مگر چه بدی‌ای داشت؟»
شاید تا این میزان عرصه برای جامعه روشن نبوده و میدان رقابت آشکار نشده بود.

اکنون دوقطبی شکل‌گرفته پیرامون پیش رفتن با «دولت دوم شهید رئیسی» یا بازگشت به عقب با «دولت سوم روحانی»، با واکنش جدید پزشکیان و حمایت روحانی از وی تکمیل شده است. فردا (جمعه هشتم تیرماه) مردم کشورمان در حالی برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پای صندوق‌های رای می‌روند که باید برای این سوال که «دولت روحانی مگر چه بدی‌ای داشت؟» پاسخی یافته باشند. در روزهای اخیر هر چه به زمان انتخابات نزدیک‌تر شدیم این سوال بیشتر در اذهان تقویت شد که آیا دولت آینده همان مسیر رو به جلوی شهید رئیسی را طی خواهد کرد یا به عقب برمی‌گردد و تجربه‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم را تکرار می‌کند؟

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: جمعه سرنوشت‌ساز

در برابر تلاش بیهوده معاندان برای تبلیغ تحریم با ابزار تفرقه‌افکنی، روز گذشته 2 هزار و 600 عالم اهل سنت از 12 استان در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، رأی دادن را حق مسلم و تکلیف هر ایرانی دانسته و تأکید کردند: به یقین انتخابات پیش رو زمینه‌ساز اقتدار و اراده ملت و زمینه‌ساز فردایی پرافتخار برای همه ایرانیان اعم از فارس، کرد، ترک، بلوچ، ترکمن، لر و شیعه و سنی و پیروان ادیان الهی خواهد بود.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه علاوه بر حدود ۶۰ هزار و ۸۰ شعبه در سراسر ایران در ۳۴۴ شعبه اخذ رأی برای ایرانیان خارج از کشور برگزار می‌شود تا مردم اداره کشور را برای 4 سال آینده به یکی از 6 نامزد انتخاباتی بسپارند. این در حالی است که روز گذشته در اتفاقی غیرمعمول اعلام شد، دولت‌های کانادا و عربستان سعودی در شرایطی که تعداد قابل توجهی از شهروندان ایران در حال برگزاری فریضه حج هستند، از احقاق حق رأی اتباع ایران ممانعت کردند.

بنا بر قانون و بر اساس اطلاعیه ستاد انتخابات کشور، تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری از ساعت 8 صبح امروز ممنوع است. روز گذشته اما در حالی که اغلب رقبای انتخاباتی و چهره‌های حامی‌شان آخرین روز این مهلت را به ادامه سفرهای انتخاباتی اختصاص دادند، دبیر ستاد انتخابات صداوسیما از تعیین فرصت ۱۵ دقیقه‌ای برای نامزدها برای گفت‌و‌گو با مردم و پخش آن در آخرین مهلت تبلیغات خبر داد. برنامه بدون تعارف علیرضا زاکانی و گفت‌و‌گوی ویژه مصطفی پورمحمدی هم بر اساس قرعه‌ای که از ابتدای تبلیغات معین شده بود، در آخرین روز تبلیغات روی آنتن تلویزیون رفت.
 
پورمحمدی: به نفع کسی کنار نمی‌روم

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی بخش عمده آخرین روز تبلیغات خود را به حضور در یک نشست خبری و دیدار با فعالان فضای مجازی اختصاص داد. پورمحمدی در جمع کنشگران فضای مجازی، با بیان اینکه «امنیتی بودن ضعف من نیست.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: رای به ایران سرافراز

فردا هشتم تیرماه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار می‌شود. حالا لنز دوربین‌های داخلی و خارجی روی حوزه‌های رای‌گیری و صندوق‌های رای فوکوس کرده تا ببینند مردم با چه کیفیتی در این انتخابات شرکت می‌کنند و سرانجام نام چه کسی از داخل صندوق‌ها به عنوان پیروز بیرون خواهد آمد.

فعلا اما فارغ از این موضوع، چهره‌های کشوری و لشکری با دعوت از مردم برای حضور در انتخابات گفته‌اند که روز جمعه فرصتی برای تعیین سرنوشت کشور است. در صورتی که مردم در انتخابات ریاست جمهوری حضور پررنگی داشته باشند و رئیس جمهور آینده با رای بالایی انتخاب شود، رئیس دولت آینده می تواند به پشتوانه رای عظیم مردم، مشکلات را بهتر، راسخ تر وسریع ترحل و فصل کند. بر همین اساس امامین انقلاب همواره بر اهمیت مشارکت مردم و برگزاری انتخابات تاکید کرده اند.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: هنگامه حماسه

کسی یادش هست؟ یک سال و چند ماه پیش، در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ برخی گمان می‌کردند جمهوری اسلامی ایران عید نوروز  را نمی‌بیند. گمان می‌کردند تا پیروزی فقط یک ایستگاه فاصله است: نبرد. گمان می‌کردند تا انقلاب یک قدم بیشتر نمانده و پس از آن آزادی است و آزادی. آن هم آزادی‌ای که در آن آرمان علی‌وردی‌ها در خون خود دست و پا می‌زنند تا به اعتقادشان توهین نکنند. گمان می‌کردند «جهان» با آن‌ها هم‌صدا شده است. منظورشان از جهان همان چند کشور جنایت‌پیشه‌ای بود که در برابر ماه‌ها نسل‌کشی رژیم غاصب سکوت کردند و پاسخ مردمان آزاده و صهیونیست‌ستیز خود را با سرکوب دادند. چه رؤیاهایی داشتند.

عدد لایک‌ پست‌های رهبران نهضت‌شان را می‌دیدند و ذوق می‌کردند. رهبران که بودند؟ فوتبالیست‌های بازنشسته، رپرهای پروژه‌بگیر، بازیگرانی با سوابق خاک‌برسری و مفاخری از این قبیل که محض رضای خدا یک نفرشان را  حتی در قاره آسیا نمی‌توانستی پیدا کنی، چه برسد به ایران. عجب نهضتی بود.

قرار بود ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ دیگر تعطیل نباشد. چه آرزوهای سرگرم‌کننده‌ای داشتند. کسی یادش هست؟ همین چند ماه پیش، سر انتخابات مجلس، چگونه نظام را مسخره می‌کردند و تحریم انتخابات را بدیهی می‌گرفتند. کدام‌شان باور می‌کرد کشور اینگونه وارد فاز و فضای انتخابات بشود و نشاط سیاسی دوباره در جامعه اوج بگیرد؟ نظامی که عده‌ای در آرزوی نابودی آن موی سپید کردند، رئیس‌جمهورش را از دست داد و نه تنها آب از آب تکان نخورد، بلکه کشور عرصه نمایش باور مردم به آرمان‌های انقلابی آن شد.

جوان نوشت: رئیسی باشید

 امید است که شنبه خبر انتخاب رئیس‌جمهور نهم را بشنویم. اگر چنین نشد، و به دور دوم رفتیم، هفته پس از آن دیگر پایان کار است. کسی که خلف قانونی شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی می‌شود، چه بهتر که قانون او را در خدمت بی‌منت و دوربودن از حاشیه‌های کاذب و استکبارستیزی و وطن‌پرستی، قانون خود بداند تا مانند او مردم‌پسند و عشق مردم باشد. ایران ما در این روز‌ها و بعد از تلاش‌های موفق دولت سیزدهم، که البته ناتمام ماند، به کسی نیاز دارد که خلف گفتمانی، فکری و اجرایی رئیس‌جمهور شهید هم باشد تا به جای بازگشت به عقب، ملت ایران رو به جلو حرکت کند. همه این‌ها وابسته به تصمیم آدینه پیش‌روی ملت ایران است.

چهل روز گذشت، به همین سرعت! از قدیم گفته‌اند خاک سرد است، حرف چندان نادرستی هم نیست، اما نه آن‌قدر سرد که مردم یادشان برود که رئیس‌جمهورشان، مظلومانه به شهادت رسید و در دوران او بود که در میانه تحریم و مشکلات انباشته شده، اقتصادکشور از فروپاشیدگی نجات یافت و به تعبیر کارشناسان منتقد او بسیاری از شاخص‌های اقتصادی بهتر شد.
برهمین اساس، امروز که در چهلم شهید رئیسی قرار داریم و انتخابات هم فرا رسیده، بحث در باره ضرورت استمرار مسیر شهید رئیسی مهم است.

«اماواگر» و «برجام» و اینکه «امریکا چه می‌کند» و «چه کسی در امریکا رئیس‌جمهور می‌شود» نقل و نبات مدیریتی دولت قبل از دولت آیت‌الله رئیسی شده بود. در دولت شهید جمهور از اماواگر خبری نبود. در این دوره مدیریت کشور از تحولات بیرونی استقلال پیدا کرد و کشور معطل پیروزی یا آمدن و رفتن کسی در امریکا نبود. حدود ۱۸ میلیون رأی سال ۱۴۰۰ نتیجه محبوبیت رئیسی و پشتوانه این مسیر بود.

جام جم نوشت: حالا مردم

باتوجه به پایان رسمی تبلیغات نامزدها از ساعت ۸صبح امروز۷تیرماه، طبق روال روزهای گذشته نگاهی داریم به بخشی از آخرین بازاریابی سیاسی نامزدهای ریاست‌جمهوری درمهلت قانونی تا شما مخاطبان عزیزرا برای مشارکت دراین حماسه پرشکوه و انتخاب فرد اصلح یاری کرده باشیم.

چرا که برای ساختن فردای ایران،لازم است همه با هم وبه دور ازهرگونه نگاهی که منجر به شادکامی دشمن می‌شود در این صحنه حضور داشته باشیم و در کنار هم فردی راراهی پاستورکنیم که با اعتقاد قلبی به مبانی اصلی نظام و انقلاب در جهت احقاق حق و حقوق ملت از هیچ تلاشی دریغ نکند. مشارکت پرشور و حماسه‌آفرینی در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یقینا مسیر کشور را برای تحقق شعار ایران قوی و سرافراز به طور ویژه یاری می‌کند.

معتقدیم آزادی حق همه انسان‌هاست

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سفر به مشهد  اظهار کرد: من یکی مثل شما هستم و دوست دارم صدای شما را در کشور بلند اعلام کنم و گوشی داشته باشم برای شنیدن صدای شما. ایران متعلق به همه ایرانیان است مال یک دسته، قوم و جناح نیست ایران را ایرانیان می‌سازند؛درنتیجه بایدهمه کسانی که دراین مملکت زندگی می‌کنند،حق داشته باشندبراساس شایستگی به آنجایی که باید، برسند.

وی ادامه داد: اگرهمه پای صندوق‌های رای بیایند؛ خواهیم توانست حرف خود را محکم‌تر بزنیم و سهم خود را در قدرت داشته باشیم، معتقدیم ایران مال ایرانیان است. معتقدیم آزادی حق همه مردم مذاهب و انسان‌هاست و شعار انقلاب استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است.

در ادامه همشهری نوشت: اگر رأی ندهیم؟ اگر اشتباه رأی بدهیم؟

یک‌بار ماجرا را برعکس ببینیم؛ اگر رأی ندهیم چه اتفاقی می‌افتد؟ رهبرانقلاب فرمود دشمن‌شاد می‌شویم. دشمن‌شاد شویم چه اتفاقی می‌افتد؟

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: فراموش نمی‌کنیم

در دنیای سیاست پیدا کردن آدم‌هایی که همه ایده‌ها و نظرات را فارغ از جناح‌بندی‌ها بشنوند و در بازی قدرت افراد غیرخودی را حذف نکنند، سخت است. شهید رئیسی ازجمله افرادی بود که تلاش می‌کرد در پیگیری مسائل و مشکلات موجود در کشور از افرادی که پیش از این دستی بر آتش اداره ارکان دولتی داشتند، استفاده کند.

در این میان حتی وزرا و مسئولان دولت روحانی نیز ازجمله افرادی بودند که شهید رئیسی، نظرات و انتقادهای آنها را در موارد مختلف می‌شنید. کمترین نتیجه شنیده‌شدن نقدها تضارب‌آرا میان گفتمان‌های مختلف برای حل یک چالش و رسیدن به نقطه نظر مثبت بود.

امری که رئیس‌جمهور شهید تلاش می‌کرد تا در اداره دولت آن را محقق کند. فرامتن شنیده‌شدن حرف‌ها و به کار بستن برخی از آنها کمرنگ شدن دودستگی‌ها و اختلافات بود، امری که در منش سیاسی شهید رئیسی، پررنگ‌تر از دیگر مولفه‌ها دیده می‌شد و اثرات مثبتی نیز در حکمرانی کشور داشت. منشی که اگر از جانب دیگر سیاستمداران هم دنبال شود، مسیری که شهید رئیسی آغاز کرده بود را به پیش می‌برد و اثرات مثبت آن را تثبیت می‌کند.

کنش فراجناحی رئیس‌جمهور شهید

سه روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد 1400 بود که خبر دیدار برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب با رئیسی منتشر شد. مدیران برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب از جمله افرادی بودند که در دیدار با رئیسی حاضر شدند و از اقدامات او در ریاست قوه قضائیه حمایت کردند.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
راه اندازی کمپین هفته وحدت توسط حامیان جلیلی و قالیباف
کارشناس اسرائیلی: دوره پیروزی‌های ما به پایان رسیده است
اسپالتی: گل دوم سوئیس اعتماد به نفس ما را نابود کرد!
اسپانیا به شکایت درباره نسل کشی اسرائیل می‌پیوندد
ابراز نگرانی آلمان درباره دور دوم ریاست جمهوری ترامپ
واکنش پورمحمدی به اعلام نتایج انتخابات
قدردانی مخبر از حضور مردم ایران در انتخابات
نشست مشترک رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی، قالیباف، زاکانی و قاضی‌زاده
صداوسیما بعد از سال‌ها مناظره ۲ نفره برگزار می‌کند
مسکو: مجبوریم به پهپادهای آمریکا بر فراز دریای سیاه پاسخ دهیم
مشخص شدن زمان پخش مناظره‌های ۲ نفره نامزدها
رشد مشارکت مردم استان تهران در انتخابات ریاست جمهوری
جلیلی: به روستاها بروید و صدای ما را به آنها برسانید
تشکر سردار منتظرالمهدی از نامزدهای انتخابات برای ادای احترام به «شهدای جمهور پلیس»
دختر پاراکماندار ایران نایب قهرمان شد
سرعت اینترنت فیبر نوری مخابرات ایران ۱۰ برابر شد
افتتاح نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ +عکس
تجمع خانواده اسرا در مقابل وزارت جنگ رژیم صهیونیستی
بازی فاجعه‌آمیز ایتالیا و باخت نیمه اول به سوئیس
باقری: ایران بزرگترین قربانی سلاح شیمیایی در تاریخ معاصر است
امشب درباره تبلیغات تلویزیونی دور دوم تصمیم‌گیری می‌کنیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top